Salji

09 March 2011

dialog ( rekaan je )

seperti biasa mak miau dan cik miau akan pergi ke hutan untuk mencari makanan.

cik miau    :mak miau,kita dah sampai ke belum?
mak miau  :sudah nak.sekarang ikut mak pergi masuk  ke dalam hutan.kamu harus hati-hati.
cik miau     : baiklah mak.
mereka pun masuk dalam  hutan dengan berhati-hati.tiba-tiba mereka ternampak sang belang di hadapan mereka.lantas mak miau menyuruh anaknya menyorok.kemudian tanpa disedari sang belang menyerang mak miau.cik miau tak mampu untuk melakukan apapun untuk menyelamatkan ibunya.kelihatan ibunya cedera parah.selepas sang belang beredar dari situ.cik miau pergi dari situ dalam keadaan yang sedih.
cik miau: sekarang aku telah menjadi anak yatim piatu dan aku telah kehilangan mak ku yang teramat penting buatku.
tiba -tiba,
seekor kucing menghampiri cik miau dan berkata.
mak tam:kelihatan kamu teramat sedih dan kamu hendak kemana?
cikmiau : saya tak tahu arah mana hendak tuju dan sekarang saya telah menjadi anak yatim.
mak tam :owh begitu.nama kamu apa?
cikmiau  : nama saya cikmiau.
mak tam :apa kata cikmiau mengikut saya dan jadi anak angkat saya.memang menyakitkan andai kita kehilangan sesuatu.mak tam pernah kehilangan 3 ekor anak saya.cikmiau setuju?
cikmiau  : saya setuju...terima kasih ye.
mak tam  : sama-sama.

akhirnya mak tam dan cikmiau hidup bahagia dan cikmiau teramat rindukan ibunya.

No comments:

Post a Comment