Salji

23 August 2011

Bersikap Lemah Lembut ~

kelembutan dlm setiap tindakan serta perbuatan adalah sesuatu yg sgt baik.kesannya juga sgt memdlm kepada kita dan juga org sekeliling kita.meskipun begitu,kita harus tahu lemah-lembut yg dimaksudkan bukanlah bererti lemah atau lesu.lemah-lembut bermaksud pernampilan yg penuh sopan-santun & akhlak yg mulia.mari kita lihat kesan kita berlemah lembut & kesan jika kita bersifat kasar dgn sesiapa sahaja.

KESAN LEMAH-LEMBUT:

1. sentiasa dlm rahmat & redha Ilahi.bukan senang utk mendpt rahmat Allah,namun jika kita benar-benar menjaga setiap tindak-tanduk kita,Allah akn merahmati kita & insya-Allah hidup kita berkat.

2. perkataan yg dituturkan dgn lemah-lembut lebih berkesan pada hati org yg mendengar.

3. hal ini bermaksud,jika kita menegur sahabat-sahabat kita,kata-kata yg lembut lebih berkesan di dlm hati mereka berbanding kata-kata kita yg kasar.

4. tidak mendtgkan kemarahan kepada org.tindak tanduk serta kata-kata  yg lemah-lembut takkan mendatangkan kemarahan dlm diri rakan-rakan mahupun keluarga kita.

5. sentiasa disenangi oleh org lain.apabila kita bersikap lemah-lembut,kita akn sentiasa di senangi & mudah bergaul dgn org ramai.

KESAN BERSIFAT KASAR:

1. dibenci oleh Allah,tahukah kawan-kawan,perkara yg paling ditakuti adlh dibenci oleh Allah.apabila Allah membenci kita,ini bermaksud kita jauh daripada Allah.

2.menyinggung perasaan org lain.kata-kata mahupun perbuatan yg kasar akn mudah membuat org tersinggung dan hal ini amt dibenci oleh agama.

3. org tidak mudah utk menerima nasihat kerana tutur kata yg begitu kasar & tidak sopan.kita harus ingat,kata-kata yg tak elok utk menegur sahabat,hanya akn membuat kita jauh dari mereka & mereka akn membenci kita.

4. org lain tidak mudah utk mendekati kita atau berkawan dgn kita.satu hal yg kita harus ingat,apabila kita tidak berlemah-lembut dari segi tindakan mahupun percakapan,kita tidak mudah didekati.org lain tidak mahu berkawan dgn kita.

No comments:

Post a Comment